Fra studier til designjobb

Vi må alle begynne et sted, og det første stedet du begynner trenger ikke være drømmejobben. Får du muligheten til en fot innenfor, grip den! Det vil definitivt betale seg senere!

Av Christine Mjærum

Har du fortsatt ikke landet drømmejobben som designer? Mange nyutdannede designere opplever det som vanskelig å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Når nesten alle stillingsannonser krever mastergrad, minst 3 års erfaring og en fyldig portefølje, er det nok til å demotivere selv den beste. Heldigvis er det grep du kan ta for å gjøre deg mer attraktiv hos din fremtidige arbeidsgiver.

Jeg har vært der selv; nyutdannet, høyst motivert, men uerfaren og naiv, søkte jeg på designstillinger hos de anerkjente byråene. Men responsen uteble. Jo mer jeg søkte, dess mer sank motivasjonen og troen på meg selv. Flere av medstudentene mine beskriver det samme. Det er en tung fase, som også kan bli en langvarig fase. Jobbsøkerprosessen krever ufattelig mye; både tid, innsats og motivasjon. Det kan være et godt tips å legge innsatsen der sjansene er større for positiv respons. 

Når responsen uteble begynte jeg å søke bredere. Jeg søkte på stillinger som ikke hadde gitt meg en designjobb, men som kunne gi meg noe slags erfaring som jeg kunne dra nytte av senere. Jeg utvidet horisonten ved å se etter stillinger som lå ute på andre plattformer enn Finn og Nav. Stillinger hvor jeg forhåpentligvis slapp å konkurrere med 200 andre søkere. Det ga resultater! 

Jeg landet et internship i et lite selskap hvor jeg fikk jobbe med forretningsutvikling for andres produkt- og tjenesteideer. Jeg lærte meg hvordan man bygger forretningsmodeller rundt en idé, noe som viste seg å være en utrolig nyttig tilleggskompetanse til design. Internship ble til fast stilling, og etter en stund ønsket jeg å søke på designstillinger igjen. Det var jo tross alt målet mitt!

Denne gangen fikk jeg noe mer respons, men fortsatt ikke mye. Og der jeg fikk respons ble jeg fort avvist på grunn av manglende designerfaring. Jeg måtte ta grep. - Hva kan jeg gjøre for at de skal legge merke til meg? - Hvordan kan jeg skille meg ut? Jeg begynte å lese andres erfaringer, historier og tips for å finne ut hva jeg kunne gjøre annerledes. Det aller viktigste tipset jeg tok til meg, og som viste seg å ha vanvittig stor effekt, var å skaffe seg erfaring på egenhånd.  

Sideprosjekter 

Skaff deg et sideprosjekt! Hvis du ikke klarer å skaffe deg et reelt prosjekt, lag deg et prosjekt selv. Finn et produkt, en tjeneste eller en nettside/app du vil forbedre eller redesigne, eller kanskje har du en idé til noe helt nytt? Uansett reelt prosjekt eller ikke, sørg for at du tar i bruk metodikk og verktøy som stillingsannonsene ofte ønsker at du behersker. Sørg for god brukerinvolvering i prosjektet, og dokumenter prosessen slik at du kan vise det frem i porteføljen din. 

For å finne reelle prosjekter kan du opprette et enkeltpersonforetak gratis og bruke gratis programmer for utsendelse av faktura. Du må regne med å bruke noe tid på å sette deg inn i regelverket knyttet til å ha et eget foretak. Deretter kan du lage deg frilansprofiler på plattformer som karrierestart.no, startupmatcher.com og Finn.no småjobber. Følg med og tilby dine tjenester så snart du ser at noen trenger din kompetanse. Kontakt eventuelt firmaer og si at du ønsker erfaring, kan du være med på noen prosjekter? Kanskje du kjenner noen som kjenner noen som kunne trengt dine tjenester? Vær åpen og se etter muligheter. Grip dem så fort du ser en åpning!

Ta deg helst betalt for tjenestene dine, men det er ok med lav prising når du er uerfaren. Oppdragsgiver vil som regel godta det. 

Som et referansepunkt vil en erfaren designkonsulent ta betalt mellom 900-1500 kr i timen. Et tips kan være å bli enige om en sum for hele leveransen, så slipper du presset med timeantall. Det er god øving i å estimere hvor mange timer du regner med at ting tar. 

Hvis du fortsatt studerer vil det lønne seg å søke på internships eller sommerjobber for å kunne vise til reell erfaring. Sjekk eventuelt ut The Innovation Effect, http://www.theinnovationeffect.com/, som matcher studenter og selskaper. Her kan du jobbe med spennende prosjekter ved siden av studiene.

Er du interessert i interaksjonsdesign, UX eller tjenestedesign og trenger mer faglig tyngde? Sjekk ut The Interaction Design Foundation, https://www.interaction-design.org/, hvor du kan ta så mange kurs du ønsker til en overkommelig pris. 

Nettverk

Dra på arrangementer! Følg designbyråer på Facebook og LinkedIn, og få med deg hva som beveger seg i bransjen. Det er mange frokostarrangementer og andre treff, spesielt i Oslo. Som ny i bransjen er det en ypperlig måte å ta tempen på hva andre designere jobber med, hva de er opptatte av, hvilke nye metoder de tar i bruk, hva utfordringene er osv. Man oppnår en helt annen forståelse av bransjen, noe som faktisk kan hjelpe deg i intervjuer. Du vil se at du sakte, men sikkert adapterer fagspråk, metoder og adferd, og oppfører deg mer som en i bransjen. Du vil rett og slett virke mer erfaren enn du er.

Følg også med på hva andre designere gjør på kanaler som Medium, https://medium.com/about. Her kan man lese seg bort i metodikk, hva andre har lært, do´s and don´ts, tips og triks osv. En kjempefin måte å lære mer om hvordan designere jobber og løser problemer i praksis.

CV

Vis gjerne dine kreative sider og lag en CV som skiller seg ut. Fremhev din ekspertise og beste egenskaper. Vis hvilke verktøy du behersker. Har du sideprosjekter, sommerjobber eller annet som er relevant ifht. designjobb, fremhev det ved å plassere det på toppen av CV´en. Lag gjerne en kort oppsummering om hva som motiverer deg og som gir et inntrykk av hvem du er. Sørg for at du har en tydelig profil og tilpass CV´en deretter. Hvis du f.eks. har utdannelse som industridesigner, men søker ulike designstillinger, pass på at du har to-tre ulike CV´er tilpasset jobber du søker. F.eks. en til tjenestedesign, interaksjonsdesign osv. Arbeidsgivere liker tydelige profiler fremfor en «potet» som kan litt av alt.  

Portefølje

  • Beskriv kort problemstillingen, prosess og hvilke metoder du brukte (og hvorfor)
  • Beskriv kort hvordan resultatet løser problemstillingen
  • Beskriv din rolle i prosjektet
  • Vis gjerne bilder av prosessen, ikke bare sluttresultat
  • Vis kun det beste du har gjort
  • Bytt ut skoleprosjekter med reelle prosjekter så fort du kan
  • Jobber du eller vil jobbe digitalt, lag digital portfolio (det finnes mange gratis programmer til det)
  • Hold den alltid oppdatert


Jobbsøking

Se etter ledige stillinger på flere plattformer enn de alle kjenner til. Oppstartsmiljøer er ofte ute etter billigere arbeidskraft, og har ofte behov for designkompetanse. Vær også åpen for andre type stillinger i oppstartsbedrifter, her er det mye å lære som er nyttig for designere! Sjansene kan være større for respons hos disse mindre aktørene. Sjekk ut Startupmatcher, https://startupmatcher.com/, The Hub, https://hub.no/, og selvsagt LinkedIn. 

Sørg for at du har en oppdatert og god LinkedIn profil, for her bugner det av rekrutterere som ser etter kandidater. Pass på at du har aktivert at du er åpen for at rekrutterere kan ta kontakt. Legg til folk i bransjen, legg til rekrutterere, oppdater profilen, vær aktiv og få anerkjennelser fra andre. Bli kjent med plattformen og bruk den for alt den er verdt! Last ned appen LinkedIn jobsearch, så får du varsler på nye stillinger som dukker opp. Her vil du garantert finne mye annet enn det som ligger andre steder. 

Følg opp alle søknader du sender inn. Arbeidsgivere elsker motiverte søkere, og dette kan faktisk være avgjørende for å få en jobb uten erfaring. Ta en telefon et par dager etter du har sendt inn søknad, spør om videre prosess og del motivasjonen din. Følg opp igjen rett etter fristen har gått ut. Da er de midt i utvelgelsen, og da er det godt med en påminnelse om hvor motivert du er og at du venter i spenning. Hvis du ikke blir plukket ut, ta kontakt for å spørre om hva som var utslagsgivende. Prøv å få tak i hva du kunne gjort annerledes slik at du tilpasser og forbedrer neste jobbsøknad.

Husk å lagre skjermbilde av annonsene slik at du kan finne de frem hvis du blir innkalt til intervju.

Intervjuprosesser

Når du endelig lander et intervju vil du sikkert være utrolig spent fordi du ikke helt vet hva som venter deg. Forbered deg på at førstegangsintervjuer kan utføres av rekrutterere eller andre i bedriften som ikke har høy kunnskap om design, men at det også kan være en designsjef med 20 års erfaring. Disse intervjuene vil oppleves totalt annerledes. De uten designkompetanse vil høre om erfaring og tidligere prosjekter, men kommer mest sannsynlig til å være mer opptatt av deg som person og hvordan du jobber i team. En erfaren designer vil være mye mer opptatt av detaljene i arbeidsprosesser, metodikk, hvem du inspireres av, hvilke verktøy du behersker osv. 

Vær forberedt på at du må ta personlighets- og logikktester, og at du må jobbe med et case som du presenterer i intervjuet. Se på det som en mulighet til å vise deg frem! Selv om du har kort tid på løse caset, gjør ditt beste, og beskriv heller hvordan du ville gått frem hvis det var et reelt prosjekt. Snakk mye om prosess og metodikk! Vær også forberedt på at du må beskrive styrker og svakheter, hva slags rolle du tar eller foretrekker i team og hva du forventer i lønn.

Det viktigste du gjør i intervjuet er å formidle hvordan du kan gi dem verdi! Jobb med det i forkant slik at dette er ditt fokus! Hvorfor trenger dem deg? Ikke legg det frem som at du trenger dem, du skal få dem til å ville ha deg! Spør andre om hjelp til dette hvis du strever.

Vi må alle begynne et sted, og det første stedet du begynner trenger ikke være drømmejobben. Får du muligheten til en fot innenfor, grip den! Det vil definitivt betale seg senere!